Beszámoló a JER-ről

Három országból – Csehország, Horvátország és a rendező Magyarország – érkeztek meg a résztvevők Szegedre, ahol a MIESZ aktivistái rendezték meg az idei JER-t.

A programok sorát a szegedi ifjúsági eszperantisták – akik a Szegedi Egyetem Andragógia szak hallgatói – bemutatkozása nyitotta meg. Ezt követően a kollégium tanuló szobájában „ismerkedési délután” keretében ötletes játékokkal, ezen belül érdekes feladatok megoldásával ismerkedtünk Szeged nevezetességeivel és Eszperantóval kapcsolatos történelmével, amelyet ebéd után a város három pontján található állomásoknál folytattunk. Az egyik állomásnál pl., eszperantó nyelven „Aktivity játékkal fejtettünk meg feladatokat (Széchenyi tér). A második állomásnál kvíz várt ránk és tizenhét papírdarabot kerestünk jellegzetes szavakkal, amelyekből egy mondat volt olvasható a város történetéből, a harmadiknál – Dóm térnél – összeszámoltunk több mint száz domborművet híres emberekről, mint festők, építészek – itt találtunk egy építészt, akinek eszperantista múltja is volt – költők, szobrászok, stb. Itt a harmadik állomás után a résztvevők sétálva indultunk vissza a kollégiumba. Az étkezések a közeli CBA étkezdéjében (ebéd, vacsora), a reggelik a kollégiumban voltak. Esti programként szombaton a kollégium szomszédságában működő „Rongy” szórakozóhelyen adott koncertet a helyi „Sheket” együttes. Zenei stílusukban keveredik a klezmer, reggae és folklór. A nagyon nagy sikerű koncertet táncház követte.

A második nap délelőttje közös énekléssel – Laca és Anjo vezetésével – kezdődött. Majd, akinek volt kedve, játszott érdekes társasjátékokat. Ilyen volt a „Betű torony”, amelynek a lényege, hogy minél több Eszperantó szó kerüljön a táblára. Ebéd után városnézés, múzeumlátogatás volt a program. A szegedi dómot néztük meg belülről Orbán Imre kalauzolásával, majd felmentünk a látogatható toronyba, ahonnan körbejárva gyönyörű kilátás van Szeged és környékére. Utána átmentünk a Móra Múzeumba, ahol két kiállítást tekintettünk meg, szintén Orbán Imre vezetésével. Az egyik az 1848-as Szabadságharcról, a másik Albert Flórián aranylabdás focista emlékére látható. Az Albert Flórián kiállításnál szintén volt kvíz a focistáról. Mindenki, aki jól töltötte ki a kvízt, képeslapokat kapott. Vacsora után fagyizás, közös éneklés majd Anjo koncertje következett. Anjo koncertje után éjszakába nyúló társas játékok zajlottak.

A zárónap első programja Kozsuch Pál előadása volt Eugeno de Zilah könyveiről, visszaemlékezéssel Eugeno de Zilah feleségére. Az előadás második részében hallhattunk érdekes történelmi kutatásokról, a hunokról. Mennyi maradt a mai magyarokban a hunokból, élnek-e valahol hunok. Pál előadása után a MIESZ közgyűlésével záródott az idei nagyon jól megszervezett JER, amelyért köszönet Bagó Saroltának és Keményfi Imrének. Köszönet a szegedi ifjúsági eszperantista csoportnak az első napi bemutatkozó előadásukért, segítségért az étkezdében, és az esti koncertre való bejuttatásunkért.